Sunday, February 21, 2010

IBN SINA (Avicenna)

Semalam... secara spontan kami sekeluarga ke Kluang semata-mata untuk mencari kotak plastik besar. Alhamdulillah, dapat juga satu. Sekembalinya dari Kluang, saya terbaca sebuah artikel mengenai seorang tokoh yang akan saya kongsikan dalam tulisan ini.

Ibn Sina. Nama sebenar beliau ialah Abu Ali Husin bin Abdullah bin Hassan bin Ali Sina. Masyarakat Barat mengenali beliau sebagai Avicenna. Beliau seorang ahli falsafah dan pakar perubatan yang terkemuka pada zamannya. Ibn Sina dilahirkan di Afsyinah, Bukhara (Uzbekistan) pada tahun 424H (980M) dan meninggal dunia di Hamadan (Iran) pada 483H (1037M).

Tokoh ini mendapat pendidikan awal sejak berumur 5 tahun lagi dan telah menghafal al-Quran pada usia 10 tahun. Pelbagai ilmu yang dipelajarinya seperti al-Quran, tafsir, fiqh, usuluddin, tasawuf, ilmu mantik, sains, matematik, geometri, fizik, astronomi dan falsafah al-Farabi. Ketajaman akalnya membolehkan Ibn Sina jangkamasa 13 tahun sahaja untuk mempelajari ilmu agama hingga kepada ilmu perubatan. Pada usia 18 tahun, beliau telah menguasai ilmu kedoktoran dan menulis bukunya yang mahsyur "al-Qanun fi al-Tibb" (A Canon in Medicine).

Ibn Sina berpendapat wujudnya ilmu yang bersepadu dan saling berkait antara satu sama lain. Oleh itu, beliau menggabungkan setiap cabang ilmu sains dengan perkara-perkara kerohanian. Pada usia 21 tahun, Ibn Sina telah menulis 238 buah buku dan artikel. Beliau juga mengemukakan 760 cara perubatan baru. Sepanjang hayatnya, Ibn Sina melaksanakan 3 tanggungjawab yang besar iaitu sebagai doktor, menteri dan penulis.

Apabila saya imbas kembali, setiap tokoh besar yang pernah saya baca di awal hidup mereka sentiasa dimulai dengan al-Quran. Sejak kecil, mereka telah menghafal al-Quran dan mengkaji al-Quran beserta dengan ilmu yang lain. Disamping itu, mereka tidak putus-putus bermunajat kepada Allah agar ilmu yang diperolehi diberkati. Maka, tidak hairanlah sekiranya buku-buku penulisan mereka masih dirujuk sehingga ke hari ini dan teori yang dihasilkan diguna pakai dalam pelbagai bidang.

Oleh yang demikian, dalam mencari ilmu hendaklah sentiasa ingat untuk tidak mengabaikan suruhan Allah Ta'ala. Jangan jadikan sibuk mencari ilmu sebagai alasan untuk tidak solat, puasa dan sebagainya. Ingatlah, sesungguhnya segala ilmu itu milik Allah SWT. Tanpa redha dan izin-Nya manakan kita sebagai hamba akan dapat memiliki ilmu tersebut.

Ibn Sina

No comments:

Post a Comment